Strefa czasowa UTC+1godz.


Dzisiaj jest 22 cze 2018, 08:17



Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Xanth (Piers Anthony)
Post: 26 sty 2012, 19:03 
Srebrny Rycerz
Awatar użytkownika
Offline
Reputacja: 0
Rejestracja: 15 paź 2010, 14:33
Posty: 1838
Xanth – fikcyjna kraina, w której toczy się akcja cyklu powieści fantasy autorstwa Piersa Anthony'ego.

Charakterystyczną rzeczą dla tej krainy jest fakt, że każdy jej mieszkaniec posiada unikalny talent magiczny. Osoby, u których talent ten jest szczególnie silny otrzymują miano Maga i tylko one mogą zostać królami tej krainy.

Źródłem wszechobecnej magii jest demon X(AN)th, którego potężna moc wycieka do krainy dzięki magicznemu pyłowi rozpraszanemu po całej okolicy.

Kraina Xanth jest półwyspem przez środek którego przebiega Rozpadlina – olbrzymie pęknięcie w ziemi strzeżone przez smoka i zaklęcie zapomnienia. Ta magiczna kraina sąsiaduje z normalnym światem, zwanym w Xanth "Mundanią".

I tyle mówi o Xanth żródełko zwane ciocią Wiki.

A tu ode mnie coś więcej (więc żadne srACTA nie może wepchać tu swojego nosa):

Xanth jest jedną wielką alegorią, ukazującą nasz świat w innym (niekoniecznie krzywym) zwierciadle. Opowiada o losach istot magicznych, często niebezpiecznych, które mają całkiem przyziemne problemy, lecz w końcu znajdują sposób, by sobie poradzić.
[SIZE="5"]
Demon Xanth i jego królowie:[/SIZE]


Demon X(AN)th - źródło magii w Xanth. Dał ludziom talenty, lecz nie powiedział im o nich. Przez to każdy człowiek (lub pół/ćwierć człowiek) musi sam dojść do tego jaki ma talent.

Król Trent - jeden z władców Xanth. Mądry i rozważny, dobry strateg i rzecznik pokoju. Jego żoną jest Iris. Talent: przemienianie istot w rzeczy, bądź inne istoty (np. przemienił groźnego wikłacza w wikłaczowicza, który jest miły i lubi grać w kości).

Królowa (Król) Iris - żona króla, a swego czasu (podczas Nowej Fali Najeźdźców) Król Xanth (w Xanth nie może rządzić królowa, lecz nikt nie powiedział, że król nie może być kobietą). Wyszła za Trenta z rozsądku, gdyż ten miał zostać królem. Pociągała ją władza, lecz gdy w końcu ją zdobyła, nie miała szansy zbyt długo się nią nacieszyć. Talent: roztaczanie iluzji.

Król Dor - kolejny król Xanth. W młodości został wysłany do Mundani, gdzie w dorosłym ciele jakiegoś wojownika miał wiele przygód. Zakochał się w córce Trenta i Iris - Iren. Talent: rozmawianie z każdą rzeczą nieożywioną.

Królowa (Król) Iren - córka Trenta i Iris. Miała wiele przygód, lecz najważniejszym jej osiągnięciem jest zaprowadzenie pokoju między Harpiami i Goblinami. Talent: rozkazywanie roślinom (poprzez jedno słowo - Rośnij!).

Królowa (Król) Cameleon - kobieta mag. Przyjaciółka Nocnej Mary - Imbri. Ma bardzo ciekawy talent, polegający na tym, że jej życie składa się z trzech faz. W pierwszej fazie jest niewypowiedzianie piękna, lecz głupia (jej imię wtedy to Wynn). W drugiej jej uroda równoważy się z intelektem na średnim poziomie (Dee). W trzeciej zaś jest prawie tak samo ohydna jak ogrzyce, lecz mądrością dorównuje Dobremu Magowi Humfreyowi (Fanchon). Nie mogła znaleźć męża, ponieważ taki ktoś musiałby znosić trzy kobiety zamiast jednej. Pokochał ją w końcu Bink.

Król Bink - pochodzi z Pólnocnej Wioski. Do 25 roku życia myślał, że nie ma żadnego talentu i już miał zostać wygnany z Xanth, kiedy to zniesiono wymóg posiadania talentów. Wkrótce jednak Dobry Mag Humfrey doszedł do tego, że talentem Binka jest odporność na wszelką magię. Co więcej, jeśli magia nie mogła mu nic zrobić bezpośrednio, to jeszcze pomagała mu wpływając np. na wiatr, kierunek prądu rzek, itd. Był królem, który pokonał wodza Najeźdźców - Hasbinbada.

Dobry Mag (Król) Humfrey - człowiek, któy nieco zgnomiał przez swój wiek (ma ponad sto lat), lecz jest też najtęższym umysłem w Xanth. Pomaga ludziom w wielu rzeczach w zamian za roczną służbę. Od kolegów po fachu (ważnych magów) nie bierze zapłaty za pomoc. Talent: jest magiem informacji. Potrafi przewidywać przyszłość, lecz nie może opowiedzieć o niej wprost, bo ta się zmieni. Dlatego zawsze mówi zagadkami. Jest mężem Gorgony.

Król Arnold - centaur, który ma talent, dlatego został wyrzucony ze swojej społeczności (centaury nie chcą mieć nic wspólnego z magią). Jest też archiwistą i historykiem. Bada Xanth razem ze swoim przyjacielem z Mundanii - Ichabodem. Ma talent, który działa tylko poza Xanth - jest katalizatorem magii. Tam gdzie on, tam też w ciasnym przesmyku magia.

Jonathan (Król) Władca Zombich - zombi, który posiadł wiedzę jak przywracać zmarłych do życia. Wie o zombich wszystko. Jest żonaty z duszycą Millie. Ich miłość trwa około 8 wieków. Jest dobrym strategiem, wie jak wykorzystać swoje zombi do walki z najeźdźcami.

Nocna Mara (Król) Imbri - mara, która otrzymała połówkę duszy, dlatego zyskała też dobre uczucia i była coraz gorsza w roznoszeniu koszmarów. Dlatego Ogier Nocy dał jej materialne ciało i wysłał ze specjalną misją, aby uwolniła Xanth od Jeźdźca. Zrobiła to, lecz straciła swoje ciało, gdy weszła do strefy Void. Przetrwała jednak jej dusza, więc już zawsze będzie chodzić w dzień i roznosić marzenia dobrym ludziom, a także przekazywać im wieści. Ma honorowy tytuł króla Xanth.

Źródło: moja skromna genialność xD

//W następnym poście będzie nieco o geografii Xanth. Potem opiszę poszczególne rasy (i ich dziwne zwyczaje). A na końcu resztę postaci. Troszkę tego jest :)

_________________
Temat techniczny sesji o Mass effect.
Na górę
  Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 30 sty 2012, 17:58 
Srebrny Rycerz
Awatar użytkownika
Offline
Reputacja: 0
Rejestracja: 15 paź 2010, 14:33
Posty: 1838
[SIZE="5"]Geografia Xanth[/SIZE]


Xanth nie jest może zbyt wielką krainą, lecz składa się z wielu pomniejszych środowisk.

Całe Xanth przedziela na dwie połowy wielka Rozpadlina - jest to mniej więcej centralny punkt w tym świecie. Wszystkie stworzenia, jeśli mówią o jakimś miejscu, to wyrażają się: "To jest na północ od Wielkiej Rozpadliny." Bądź na południe.

Na południe od Rozpadliny:
Punkt położony najbardziej na południu to Wyspa Centaura, gdzie, jak nazwa wskazuje, mieszkają centaury. Obok jest archipelag kilku mniejszych, w większości nie zamieszkanych wysp.
Wyżej, lecz także daleko na południe od Rozpadliny, znajduje się jezioro najbrzydszych stworzeń - Ogrów, a także jednych z najdziwniejszych - Pszczół Wodnych. Zajmuje ono wielki obszar, lecz jest zamieszkane tylko przez rasy wyżej wymienione.
Na wschód od Jeziora jest Złote Wybrzeże i Wyspa Iluzji. Na zachód zaś wielkie Odludzie. Obie te krainy nie są zamieszkane.
W pobliżu znajduje się także Góra Parnas, na której bytuje wielki ptak Semiurg, oraz jego Muzy, menady, stwory, oraz kobiety-klątwy znane jako Tys, Alek i Meg.
Na północ od Jeziora mamy świeżo wybudowany (bo ma tylko kilkadziesiąt lat) Zamek Zombi dowodzony przez Władcę Zombich - Jonathana. Tuż obok jest Południowa Wioska, Wioska Magicznego Pyłu, oraz Region Szaleństwa.
Na południe od Rozpadliny znajduje się też Zamek Roogna - miejsce królów Xanth, służące jako obronna forteca w czasach najazdów. Daleko na wschodzie można znaleźć Zamek Dobrego Maga, ale dostaną się do niego tylko ci, którzy przejdą przez jego trzy próby. Uwaga - próby za każdym razem są inne.
Ostatnie miejsca warte uwagi i znajdujące się na południe od rozpadliny, to rzeka Kiss-Me, oraz jezioro Kiss-Me (nie tłumaczę nazw, gdyż chodzi tu o nieprzetłumaczalną grę słów związaną z zamienianiem literek, np. Kiss na Kill, bądź Kick), gdzie żyją demony oraz Polniki.

Rozpadlina - dzieli na dwie połowy całe Xanth. Mieszka w niej wielki smok, który dzięki córce króla - Ivy - uwierzył, że tak naprawdę jest dobry. Został przez nią nazwany Stanleyem Parowcem. Broni on przejścia przez Rozpadlinę tak, aby nikt niepowołany nie mógł sobie przez nią przejść (co jest przydatne podczas najazdów).
Przez Rozpadlinę biegną trzy mosty - most jednokierunkowy, którym można przejść w jedną stronę, ale w drugą już nie (most znika, jest blokowany dla chcących wrócić przez magię). Drugi to most Główny i z niego korzysta większość mieszkańców. Przez ostatni, niewidzialny, uczęszcza tylko kilku mieszkańców Xanth, ponieważ mało kto wie gdzie ten most się znajduje.
W Rozpadlinie oprócz Stanleya mieszkają również Harpie i Gobliny, które dzięki smokowi miały przerwę w działaniach wojennych. W końcu i tak doszło do wojny, lecz powstrzymała ich Iren - żona króla Dora - zaprowadzając pokój i udowadniając tym gatunkom, że też mogą mieć magiczne talenty.

Na północ od Rozpadliny:
Pierwszy punkt, jaki rzuca się w oczy, to są magiczne Strefy Powietrza, Ziemi, Ognia, Wody i Void (Void - pustka, piąty doskonały pierwiastek, od którego się wszystko wzięło). Naokoło nich żyją Skrzydlate Stwory, Gobliny, Elfy, Smoki i Muchy.
Nieco bliżej Rozpadliny jest wioska Gap. Jest też inna wioska - Północna, w której znajduje się Rada Starszych Xanth.
Daleko na północy są Moczary Bagiennych Ogrów, a na zachód od nich znajduje się tzw. Czarna Wioska i Przesmyk, którym można dostać się do Mundanii.

Obrazek

Obrazek

Źródło: ja :) Mój artykuł opierający się na książkach z serii Xanth, oraz mapach centaurzycy Chem...

_________________
Temat techniczny sesji o Mass effect.
Na górę
  Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do: